Råd mod smerter i ryggen – Forebyg i stedet for behandl

kontorstol baekkenbund

Prøv at forebygge mod ondt i ryggen snarere end at lindre

Har du smerter i ryggen eller har du tendens til at få ondt i ryggen, så læs med her! I denne tekst får du råd og tips til hvordan du nogle gange ville kunne slippe udenom rygsmerter. Dette er ikke en akademisk eller videnskabeligt funderet artikel, men snarere husråd og udtryk for god snusfornuft. Så brug artiklen på den måde!

Rygsmerter nej tak – her er der tips

Følgende kan være en god ide at gøre ved smerter i ryggen:

  1. Brug din krop aktivt i din fritid
  2. Brug din krop mere fysisk på arbejdet – for dem der arbejder på kontor eller lignende så er hæve sænkeborde en rigtig god løsning (hvis du vil vide mere om hævesænkebord kan du se mere her i den store guide til hæve sænkeborde)
  3. Styrk din ryg – læs mere om træning af ryg her hos iForm.dk
  4. Træn dine mavemuskler – det kan også forebygge mod hård mave
  5. Træn din bækkenbund med bækkenbundsøvelser – Læs mere om bækkenbundsøvelser her
  6. Løft rigtigt – Det kan du finde mere om her hos BFA
  7. Lav øvelser der styrker dine muskelpumper – hvilket ikke er helt det samme som venepumpeøvelser (læs mere om venepumpeøvelser her)
  8. Sid ordentligt – Det handler om at bevæge sig mens man sider læs mere her hos DR og ergonomisk-kontorstol.dk

En stiv ryg – så er det nu du skal igang

Når du oplever stiv ryg, så er det et tegn på der er rygsmerter på vej. Det er et meget kraftigt tegn, hvis du begynder at få stiv ryg. Hvis du håndterer situationen ordentligt og laver ovenstående øvelser. Så vil du på den måde kunne slippe for at få ondt i ryggen
Er du i tvivl om hvordan du skal håndtere din ryg, stivhed og eventuelle smerter, så kontakt din fysioterapeut. De har en uddannelse i at hjælpemed ryggen og hvad der ellers kunne være galt.

Prøv eventuelt at tage et kig på følgende kilder: